У розвинених країнах ринок фасіліті послуг давно вже устоявся і став самодостатньою галуззю. У ній задіяно до 10% робочого населення країни, 1-2% ВВП припадає саме на фасіліті послуги. Спеціальність ” фасіліті менеджмент” є невід’ємною частиною програм навчання багатьох провідних університетів і коледжів в США і Західній Європі.
В Україні також представлені компанії, які надають послуги з комплексного обслуговування підприємств і будівель, і заявляють про себе як фасіліті компанії, готові запропонувати весь спектр послуг, який включає в себе це поняття. Але чи готовий український споживач до покупки фасіліті послуги?
Fasilitas (лат) – зручний. Однією з головних складових фасіліті менеджменту можна назвати скоординовану роботу всіх систем життєзабезпечення будівлі або підприємства: прибирання внутрішніх приміщень і території, вивезення сміття, обслуговування комунікацій, експлуатація автопарку, охорона тощо.
Компанії, які є філіями іноземних корпорацій, не здивуєш фасіліті послугою, і по культурі споживання вони перші покупці такого сервісу.
Західні компанії вже пройшли етап, коли керівництво займається абсолютно всім. Вони цінують свої ресурси і професіоналізм, який передбачає фокусування на розвитку бізнесу та вдосконалення бізнес-процесів. Тому допоміжні функції, такі як організація комфортної життєдіяльності підприємства, віддають на аутсорсінг, професіоналам у своїй галузі.
Якщо ти робиш машини, продаєш побутову техніку і т.п., ти повинен бути націлений на своєму виробництві та / або збільшенні продажів, для цього повинні бути налагоджені всі бізнес і допоміжні процеси. Допоміжні процеси – не частина твого основного бізнес-процесу, це його додаткова складова. Ти повинен прийти в чисте приміщення з працюючою комунікацією, дихати чистим повітрям, не думати, де шукати підрядника, який усуне протікання крана. Фасіліті, це як багато рука богиня Шива, яка одноосібно управляє всіма допоміжними процесами компанії.
Фасіліті компанія візьме на себе турботи про ваш офіс, виробництво, завод. З хорошою фасіліті компанією ти позбудешся від побутових проблем і будеш займатися тільки своїм прямим бізнесом. Тобі не потрібно шукати сантехніка, якщо прорвав кран, або викликати висотників помити вікна, або вибирати пральню, яка почистить твою спецодяг, – це все буде сфокусовано в одній фасіліті компанії з якою у тебе укладено договір.
Наше відставання в розвитку і споживанні послуг Фасіліті менеджменту відчутно. Ми ще не розуміємо, як віддати на аутсорсінг повне обслуговування свого будинку або свою компанію. І головним конкурентом залишається власник будівлі, який прагне все зробити сам. У розвинених країнах управління, це вже не тільки утримання будівлі в належному вигляді, але і економія своїх ресурсів. 2000 роки були періодом відчутного подорожчання споживаних ресурсів (електроенергія, вода), і фасіліті компанії почали пропонувати не тільки управління будівлями, а й ефективне використання споживаних ресурсів. В цей же період активно почали розвиватися перші технологічні рішення CAFM (системи управління інфраструктурою будівлі), які роблять фасіліті бізнес більш прозорим і контрольованим для клієнта.
В Україні ринок споживання послуг хоч і слабо, але розвивається. Компанії, що пропонують дані послуги, працюють на випередження, і на цьому ринку вже склалася здорова конкуренція. Конкуренція для нас – це не завжди погано, а здорова конкуренція (не плутати з банальним демпінгом) надає наснаги намагатися ще краще. Споживач від цього тільки у виграші, адже він отримує якісні послуги і надійних партнерів, які цінують своїх клієнтів і завжди намагаються запропонувати краще і більше, ніж інші колеги по бізнесу.
Підводячи підсумки можна відзначити 5 основних функцій фасіліті:
1.Систематичне і координоване управління фізичними об’єктами, інфраструктурою і обладнанням для їх довгострокової життєдіяльності.
2.Мінімізації ризиків і витрат протягом усього циклу експлуатації об’єкта.
3.Програма управління об’єктом нерухомості – бізнес-план діяльності з управління об’єктом нерухомості, в якому наводиться обґрунтування найбільш ефективного варіанту використання об’єкта, а також комплекс заходів щодо його реалізації.4
4.Автоматизація управління будівлі і його інфраструктури. Прозорість, оперативність і можливість контролю з боку замовника всіх процесів.
5.Фасіліті менеджер повинен розуміти принципи бізнес-адміністрування, архітектури, інженерії та психології спілкування. Такий фахівець повинен створити атмосферу, сприятливу для роботи і зручну для відпочинку.
Ми з надією дивимося в майбутнє, і віримо, що світова тенденція розвитку фасіліті буде присутня і в Україні. Наші фасіліті компанії будуть активно розвиватися і, можливо, складуть здорову конкуренцію на сусідніх ринках.