Facility management, клінінг-менеджер, фахівець з обслуговування приміщень. Ці нові поняття, для багатьох досі невідомі, позначають практично 180-літню історію розвитку клінінгового бізнесу, яка починалась з звичайного прибирання і виросла до комплексного управління будівлями. І що не менш важливо, цей напрямок продовжує розвиватися, і як еволюціонує цей бізнес ще через 100 років покаже історія.
Батьківщиною першої клінінгової компанії є Англія. Саме тут на початку 19 століття з’явилася компанія, що надавала послуги з прибирання приміщень.
А в 1834 році словосполучення «прибиральник приміщень» було запатентовано як окрема професія.
Там же в Англії в 1961 р був організований Британський інститут прибиральних наук (BICS), який незабаром набув статусу науково-дослідного центру світового значення.
Британський інститут прибиральних наук BICS є головним міжнародним органом навчання і сертифікації фахівців в області клінінгу.
Еволюція клінінгу йшла паралельно з індустріальним розвитком, розвитком економіки і технічним прогресом. Саме те, що клінінг став розвиватися як самостійний напрямок, дало поштовх до створення спеціального обладнання і професійних хімічних засобів для проведення ефективного прибирання.
Зараз в усьому світі проводиться величезна кількість обладнання та інвентарю для підвищення ефективності роботи в даній області. Великі хімічні концерни в різних країнах випускають тисячі найменувань професійних миючих засобів. Але в ті далекі часи головним інструментом для прибирання була звичайні ганчір’я, швабра і відро, а з миючих засобів – звичайна вода. Іноді використовували абразиви, такі як вологий пісок, волога глина, зола.
З розвитком технологій з’явилося більш складне обладнання та засоби для чищення. Замовники стали більш вимогливі до якості і ефективності прибирання, зросла і конкуренція на ринку. Всі ці складові сприяли розвитку і вдосконалення клінінгового бізнесу. До прибирання стали додаватися додаткові послуги, такі як обслуговування ліфтів, систем кондиціонування, каналізації, опалення. Замовники хотіли отримувати комплекс послуг від одного постачальника, а не шукати кілька компаній для різних видів робіт.
Клініг тепер не сприймається як окремо взята послуга, це невелике коліщатко в великому механізмі, який пропонують сервісні компанії для обслуговування підприємств.
І зараз, компанії, які ще 100 років тому пропонували тільки послуги з прибирання приміщень, виросли в справжніх керівників усією інфраструктурою будівлі, які займаються не тільки клінінгом, а й беруть на себе інженерне обслуговування будівлі.
Facility management – новий напрямок, який тільки робить перші кроки в Україні, але вже близько 40 років активно розвивається в Америці і Європі. Для фасіліті менеджменту характерно виконання таких функцій:
1) управління споживанням – всім комплексом операцій з надання послуг, пов’язаних з використанням клієнтами об’єкта нерухомості за його прямим призначенням, а також додаткових і супутніх послуг;
2) управління технічним обслуговуванням і експлуатацією;
3) управління капітальним ремонтом, модернізацією, реконструкцією і реставрацією;
4) управління перепрофілюванням в зв’язку зі зміною цілей управління або зовнішнього середовища;
Функціями фасіліті-менеджера відповідно до життєвого цикла організації є:
1) участь при розробці проекту будівлі (комплексу будівель) з метою забезпечення відповідності конструктивних і планувальних особливостей будівлі його майбутнім функціональними обов’язками;
2) контроль забезпечення будівельними організаціями раціональної та комплексної конфігурації санітарно-технічних систем і електричних мереж;
3) закупівля меблів і оргтехнічного обладнання, дизайн приміщень, організація робочих місць персоналу;
4) раціональне розміщення об’єктів загального користування (їдалень, місць відпочинку і парковки) щодо робочих місць і організація процесу їх функціонування;
5) контроль забезпечення середовища в організації, що задовольняє необхідним санітарно-гігієнічним нормам;
6) організація прибирання приміщень, поточної експлуатації інженерно-технічного обладнання будинку;
7) контроль за раціональним використанням невиробничих енергоресурсів;
8) забезпечення пожежної безпеки, а також безпеки персоналу, матеріальних цінностей, know how шляхом захисту від зовнішніх впливів (шпигунство, вторгнення сторонніх осіб); контроль переміщень і доступу персоналу до різних об’єктів;
9) реконструкція і перепланування приміщень відповідно до вимог підвищення продуктивності праці, мінливими архітектурними, технічними, санітарними та ергономічними стандартами;
10) організація проведення всіх видів ремонтних робіт і контроль їх виконання;
11) взаємодія з державними та муніципальними структурами, які виконують контрольні функції по відношенню до організації;
12) контроль розрахунків за комунальні послуги, послуги зовнішніх сервісних служб;
13) створення іміджу організації (екстер’єр та інтер’єр будівлі, благоустрій прилеглої території);
14) підготовка проведення конференцій, включаючи організацію зустрічей і розміщення учасників;
15) керівництво переїздом персоналу і обладнання.
В даний час в розвинених країнах ринок управління нерухомістю вкрай спеціалізований і ділиться на кілька видів: фасилити-менеджмент (facility management, або FM), білдінг-менеджмент (building management, або ВМ), проперти-менеджмент (property management, або PM), ессет-менеджмент {asset management, або AM). Кожен з них, відповідно, означає наступне: управління інфраструктурою, управління будівлею, управління власністю та управління активами.
У розвинених країнах конкурентною перевагою є не кількість сервісних послуг, а грамотна побудова всього процесу, завдання якого оптимізувати управління будівлею: від витрат на комунальні витрати, до автоматизації всіх процесів. Тобто скоротити витрати як в грошовому еквіваленті, так і витрати людського ресурсу.
Для України фасіліті це питання майбутнього. Потрібно просвіщати, інформувати ринок про таку послугу, розповідати переваги, які отримає замовник, працюючи з фасіліті компанією.
Вчорашній підхід «бабуся-прибиральниця – дешево», це анахронізм, який вже не є життєздатним в сучасних реаліях. І якщо компанія хоче сфокусуватися на своєму бізнесі, працювати в комфорті, – вона вибирає надійного партнера, який всі турботи по забезпеченню і порядку в офісі візьме на себе.